23. oktober 2009

Ti tusen under panseret - på tide med service


Jeg skrev i et tidligere innlegg at bilde nr. ti tusen raskt nærmet seg på mitt Nikon D80. Det er nå i boks, og ble til alt overmål tatt av noen som lånte kameraet. Vi hadde en liten svart-hvitt fotoøkt i kulturskoleregi, og noen av elevene hadde ikke med seg sitt eget utstyr, så da fikk de låne mitt. Her er bildet. Mange av svart-hvitt bildene til ungdommene ble veldig bra, mange av dem kan ses her, i Berg kulturskoles Flickr-gruppe.

Ti tusen bilder. Egentlig er det rart å tenke på. Det er ganske mye. Og det er klart at jeg har blitt en bedre fotograf på disse ti tusen eksponeringene, på samme måte som David Beckham stadig blir bedre til å skru ballen rundt muren, for hver av de utallige gangene han trener på nettopp det. Ti tusen fotografier. Tatt i syv land og i internasjonalt farvann. Av mennesker, dyr, gjenstander, landskaper og fenomener. Fra by og land og hav. Makro og vidvinkel, i fullt dagslys og i mørke. Med og uten stativ. Jeg har til og med hatt kameraet hvilende på rattet på bilen mens jeg kjørte.

Jeg leser om fotografering og jeg tenker på fotografering. Jeg diskuterer fotografering med folk, men egentlig for sjelden. Hva ønsker jeg å fotografere sjeldnere? De klassiske Senja-motivene. Hva ønsker jeg å fotografere mer? Mennesker. Jeg ønsker å bli bedre til å planlegge og sette opp lyset, og til å fange uttrykk i kropper og ansikt.

10000. Og jeg tror det er på tide med en av tre check & clean hos Nikon. Det er noen flekker på enkelte bilder, og jeg tror ikke det er objektivene. Dessuten vet jeg at jeg har skrudd av objektivet med kameraet på. Det er dumt, for når brikken inni er ladet av strøm, så trekker den til seg tilgjengelig støv i luften. Men alt utstyr trenger vedlikehold, så det er greit.

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP