4. oktober 2009

Nikon D3000: Førsteinntrykk

I helga har jeg hatt anledning til å teste ut Nikons splitter nye D3000. Kameraet er visstnok ment å skulle erstatte D60, og ligger dermed i det segmentet som nybegynnere går etter. Bildet under viser D3000 (til høyre) stilt opp mot mitt eget D80 (til venstre).



Som det framgår av bildet er D3000 et noe mindre kamera, og det er lettere, også. Det føles likevel godt å holde, og måten kameraet er bygd på gir en følelse av kvalitet og soliditet. Min egen D80 er full av knapper, samt et display på toppen som gir grunninformasjonen. Denne infoen gis via displayet bakpå D3000, og det er også langt færre knapper. Det viktigste gjøres via programhjulet på toppen og menyen som dukker opp i displayet når du vil gjøre noe. Den animerer det som skjer, og forsøker å forklare fotografen hva det er han eller hun driver og stiller på. Problemet med dette, i alle fall slik jeg opplevde det, er at du har øyet mot diopteret og komponerer en eller annen scene, og så lyser skjermen opp midt i trynet på deg og fratar deg eventult nattesyn. Sannsynligvis kan man slå av denne funksjonen, og da vil jo problemet være løst.

 Uredigert jpg D3000


Jeg har ikke tenkt å gjøre noen sammenlignende billedkvalitetstest. D3000 er et 10 megapikselskamera fra en stødig produsent og bildene ser bra ut. Den versjonen som jeg har kjøpt for kulturskolen kommer med to objektiver, ett 18-55 mm og ett 50-200 mm. Prisen husker jeg ikke i farta, men for 8000 kroner fikk jeg i alle fall kamerapakken, en tripod som ser imponerende ut, en Lowepro kameraveske som også hadde mange fine deltaljer, en del renseutstyr og annet stash. Ikke så verst


Uredigert jpg D3000

For en førstegangskjøper av speilreflekskamera tror jeg nok dette vil være et godt kjøp, kanskje spesielt en sånn pakke som dette, med to objektiver. Det setter jo nettopp fingeren på det som er fordelen med speilrefleks i forhold til vanlig pek-og-klikk-kameraer. Samtidig tenker jeg at D3000 blir feil for de som kjøper speilrefleks fordi de ønsker å lære og utvikle seg innenfor fotografi. Da mistenker jeg at man fort kommer til å bli irritert over de elementene ved kameraet som så åpenbart retter seg mot nybegynneren. Slik jeg gjør. For de som bare vil ha et ok kamera som gjør det meste selv, så kan D3000 være et alternativ, men det kan også massevis av kjempegode pek-og-klikk-kameraer i samme prisklasse.

Tja, hva vet vel jeg. Her er noen andres førsteinntrykk og her er en omfattende testomtale på engelsk.


Posted by Picasa

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP