28. oktober 2009

DATIV hjelper deg med motivet


Nikon D80: 195mm, 1/20s, f5.0, 100 ISO

 Dagens opplasting på Flickr var fra en molotur i forrige uke. Da tok jeg med vilje med meg mitt Sigma 70-300mm-objektiv for å fotografere detaljer. Objektivet er bra til tele og til "litt stor" makro, og krever stativ stort sett hele veien hvis lyset ikke er à la sommerdag eller man bumper opp ISOen skikkelig. Til det daglige har jeg ikke noe bruk for det, så jeg er nødt til være bevisst når jeg tar det med meg på tur.

OBS! OBS! Resten av dette innlegget er oppdatert. Se heller her for en enda bedre huskeregel!

Snakket om det for elevene på Kulturskolen i dag, og kan kanskje bringe det på bane her også. Jeg har strevd med å oversette huskeregelen EDFAT til norsk. Den engelske versjonen brukes når man står ovenfor et motiv, og skal hjelpe deg som fotograf til å tenke over andre måter å tilnærme deg motivet på. Huskeregelen EDFAT står for Entire, Detail, Framing, Angle og Time, og det nærmeste jeg har kommet så langt, på norsk, er DATIV:

D - Detaljer (Noen detaljer som det er verdt å fokusere spesielt på?)
A - Alt (Er det helheten som er viktig?)
T - Tid (Kan kortere eller lengre lukkertid være aktuelt?)
I - Innramming (Finnes det en måte å "ramme inn" motivet på?)
V - Vinkel (Hvilken vinkel er den beste?)

Hvorfor er det viktig å tenke over disse tingene? Jeg antar det er flere hobbyfotografer enn meg som har en tendens til å bevege seg for raskt bort fra et motiv som kanskje har mer spennende på lager. Vi står gjerne opp og ned og tar bildet vårt, og går så videre. Huskeregelen skal hjelpe oss til å tenke oss litt nøyere om. Gjennomgår man alle spørsmålene i hodet mens man har motivet foran seg, så sikrer man i alle fall at man ikke går glipp av mulige innfallsvinkler som kunne vært fruktbare.

DATIV, altså. Husk det neste gang du fotograferer. Om jeg bare kunne ha kommet på en måte å få huskeregelen til å bli MOtiv i stedet for. Det hadde vært enklere å huske. Kanskje noen har noen forslag?

Posted by Picasa

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP