8. oktober 2009

Snart bilde nr 10.000



Siden jeg kjøpte min Nikon D80 i desember i fjor har jeg knipset villt og hemningsløst. Sakte, men sikkert har programvaren i kameraet kodet fortløpende numre inn i navnet på bildene, og det er derfor ikke så vanskelig å holde rede på hvor mange ganger man har trykket på utløseren. Jeg nærmer meg bilde nr 10.000.

Jeg tar vare på stort sett alt. Det hender at jeg sletter ett og annet bilde direkte fra kameraet, men når jeg tar ut minnebrikken, så lagres alt på harddisk. Lagringsplass er billig i våre dager. Her er en kavalkade over bildene mine - fra det første JEG tok selv (nr 2 - jeg mener å huske at ekspeditøren i butikken tok det første, og det slettet jeg naturligvis) og opp til for bare kort tid siden.

Nr 2 er i Heggelia, nr 100 er i Brøstadbotn hvor jeg lærte meg det grunnleggende med Nikonen min. Nr 250 er fra Mefjord kjerke, julegudstjeneste for Senjahopen skole. Nr 1002 er Birgit med noens baby og nr 2002 ser ut til å være huset. Nr 3000 er ikke så verst, Jenny og Monsen Magne. Jenny dukker opp flere ganger, som på bilde nr 4000, sammen med Hanna. Bilde nr 5000 er et skikkelig blinkskudd: Eskil fanget i det han svever opp ned, i ferd med å gjøre en saltomortale på trampolina vår ute i hagen. Jenny igjen på bilde nr 6001, og det tror jeg faktisk er bursdagen hennes. Nr 7000 er tatt i Barcelona, hvor Birgit var nødt til å sette seg ned for å få noe sukker i kroppen, på første og beste kafé. En dame passerer og ødelegger motivet. Nr 8001 er Westminster Abbey, og kontrasten er stor til nr 9000, Idars veltede trillebåre.

Hele prosessen med å finne fram milepælene har blitt vanskeliggjort ved at jeg nullstilte hele telleverket etter 104 bilder. Hvorfor gjorde jeg nå det? Men det var tross alt ikke verre enn at litt hoderegning fikset biffen.

Telleverket mitt står for øyeblikket på 9353. De 104 bildene jeg tok før nullstillingen må iberegnes, og det riktige tallet er derfor 9457. Bare 543 knips igjen, så er jeg der. Mitt titusende Nikonbilde vil naturligvis bli behørig feiret her på Notater fra utposten.
Posted by Picasa

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP