15. oktober 2009

Boulevards of Budapest


Jentene har shoppa i dag. Jeg har tatt dem med meg ned Andrassy Utca, som er en del av området her i Budapest som står på UNESCOs verdensarv-liste. En bred aveny, full av trendy designerbutikker og herlige gamle byggverk. Alt i byen er i fra slutten av 1800-tallet, i alle fall i følge turisthåndboken. Det var nok Budapests gyldne tidsalder. Jentene var uimponerte over toppdesignerne, og følte seg ikke fristet til å stikke innom Louis Vuitton eller noen av de andre, kanskje fordi ingen av oss sannsynligvis ville hatt råd til noe.



Vi har vandret i Vati Utca, turiststrøket, likt turiststrøk i andre byer, gågater, fjorten på dusinet-suvenirsjappene, de dyreste kaféene. Det har regnet og det har blåst, og jeg har båret rundt på stativet i hele dag uten å egentlig ha fått bruk for det. Selv om Budapest er på den ukoselige siden denne uka (det loves rundt 20 grader og solskinn straks vi har dratt hjem igjen...), så synes jeg alltid det er spennende å speide etter arkitektoniske detaljer, slik som det flotte taket på bygningen på bildet over. Skulle ønske jeg var bedre på den slags. Arkitektur. I går lærte jeg uansett forskjellen på Art Nouveau og Art Deco. Du trodde kanskje at det var det samme?



I morgen: Kultur. Vi skal over på Buda-siden, og skal faktisk ta elva i øyesyn for første gang. Du vet, Donau. Den brede vannåren gjennom Europa. Håper på bedre vær - og hvis været blir som i dag - langt mer dramatiske himler. Dessuten skal det være et pannekakested i Buda som visstnok er bra. Vi får krysse fingrene. Deretter krysser vi elva.
Posted by Picasa

1 kommentarer:

Kamillaej 16. oktober 2009 kl. 22:26  

Jeg er sjalu.. Det må jeg virkelig innrømme.

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP