19. august 2009

Utrustningen min

Redskapene:

Mitt weapon of choice blir Nikon D80.



Mitt første og eneste speilreflekskamera. Det har blitt meg meget kjært, og jeg har dratt det med meg over alt. Nå opererer jeg det i blinde, og har god oversikt over hva det er i stand til (og ikke). D80en refereres gjerne til som et digitalt speilreflekskamera i entusiast-klassen, hakket over den meget populære amatørklassen hvor de fleste begynner når de går fra pek-og-klikk til noe mer avansert. Jeg hadde lært mye av det forrige kameraet mitt, nå reserveverktøy, og syntes jeg kunne slå til med noe mer avansert enn entry-level. Dessuten hadde D90 kommet da jeg handlet, og prisen på D80 ble sluppet kraftig i gulvet. Mitt forrige kamera het Panasonic Lumix DMC-FZ5.



Ikke å kimse av, det heller, selv om det ikke er speilrefleks. Sjekk bildet. Leica-objektiv med fruktbare 12x optisk zoom. Det ble det fuglebilder av. Det var likevel manglene til Lumixen (ingen mulighet for ekstern blitz, maks ISO 400, ingen mulighet til å bytte objektiv ettersom det som sagt ikke var noe speilreflekskamera) som gjorde at jeg oppgraderte. Likevel: Jeg syntes jeg fikk noen gode bilder med dette kameraet - i alle fall utendørs.

Tilleggsutstyret:

I det mørke nord er stativ en nødvendighet, så det bruker jeg jevnlig. I tillegg til 18-55mm objektivet (sukk! Trøbler med autofokusen) som fulgte med har jeg kjøpt et Nikkor 50 mm f1,8 fastobjektiv som tar nydelige bilder og som har blitt min favoritt. Dessuten et Sigma 75-200mm teleobjektiv som jeg får bruk får i ny og ne. Ønskelista mi er imidlertid lang. Først og fremst skulle jeg gjerne ha byttet ut allroundobjektivet som fulgte med pakken, med noe bra.

Programvare:

Jeg forsøker å holde meg til det som er gratis. Gratis programmer er en veldig god idé, i alle fall når standarden er så høy som den er i de jeg bruker. Skulle gjerne ha hatt ett eneste bildebehandlingsprogram som gjorde alt fra være fotoalbum til å kunne produsere HDR for meg, men sånn som det er nå er jeg avhengig av følgende gratisprogrammer:

GIMP


GIMP står for GNU Image Manipulation Program og er et gratisprogram som baserer seg på såkalt åpen kildekode. Det betyr at det finnes en god del plugins og filtere og sånt som folk har laget og som man kan laste ned. Det viktigste for meg er at GIMP er muligheten for å bruke lag (layers), slik man forøvrig gjør i Photo$hop. GIMP er ikke like glatt og greit som PS, men fungerer bra likevel. Dessuten finnes det OK norsk støtte. Last ned GIMP her.

Picasa


Picasa er allestedsnærværende Google sitt enkle billedredigerings og fotobehandlingsverktøy. Jeg bruker det fortrinnsvis til å holde orden, men når man har det travelt er det helt greit å bruke til de aller enkleste tingene. Mye handler i så fall om å trykke på knapper. Det viktigste er likevel å holde rede på bildene, og ha en god mulighet til å bla gjennom og beundre det man har fått til. Man kan legge ulike knapper til programmet, sånn at det blir enkelt å laste rett opp til både Flickr og Facebook, og man kan til og med blogge direkte fra Picasa. Last ned Picasa her.

RAW Therapee



RAW Therapee er et enkelt, men ganske kraftfullt program for å lese RAW-filer. Det behøver man om man tar bilder med aller høyeste innstilling for kvalitet. Mulighetene for redigering senere blir mye større enn om man satser på JPG. Ulempen er at man er nødt til å bruke et eget program for å lese og redigere slike filer. I RAW Therapee gjør jeg de grunnleggende tingene, og sender deretter bildet som TIF-fil til GIMP for videre redigering. Det finnes visstnok en plugin for GIMP som leser RAW-filer, så det burde jeg nok prøve en gang. Da ville jeg i alle fall ha kunnet kuttet ut ett av programmene i bildebehandlingsportfolioen min. Uansett: RAW Therapee fungerer fint, og nå har jeg lært meg å bruke det og greier, så det spørs om jeg går for noen andre alternativer med det første. Last ned RAW Therapee her.

Heng med. Enda er det flere gratisprogrammer jeg har bruk for.


Exiftool, som fikser EXIF-informasjonen i bildene mine. GIMP klarer av en eller annen grunn som jeg ikke helt forstår å fjerne infoen når jeg lagrer bilder som TIF-filer. Det er visst bare sånn. Uansett, Exiftool kopierer informasjonen fra originalene og poder dem inn i bildene igjen etter at GIMP har fucka dem opp.

Qtpfsgui. Ok, det tar vi en gang til: Qtpfsgui [kju-ti-pi-ef-es-gui]. Dette er gratisprogrammet som lager sånne fancy HDR-bilder og lar deg tonemappe dem etterpå.

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP