31. oktober 2009

Huskeregelen som gir deg bedre bilder


MOTIV - ekstra sikkerhet for bildet ditt

I en tidligere post skrev jeg om en huskeregel på engelsk, EDFAT, som man kan gjennomgå i hodet når man står der med kameraet og har et motiv foran seg. Mitt norske forslag var DATIV, men her er en forbedret versjon. Hvis du kan huske bokstavene M, O, T, I, og V (skjønner du?) når du er klar til å fotografere, så vil alt gå så mye bedre. Bokstavene hjelper deg til å huske fem aspekter ved komposisjonen din:

  • M - Makro og utsnitt (kan jeg framstille motivet ved hjelp av en liten del av det - et lite utsnitt?)
  • O - Oversiktsbilde (er det et oversiktsbilde som er best, og hvor mye av omgivelsene bør jeg inkludere?)
  • T - Tid (hva slags lukkertid er best? Er det noe som tilsier at spesielt lang eller kort lukkertid gir et mer interessant eller talende bilde?)
  • I - Innramming (er det noe som kan fungere som naturlig innramming av bildet, noe jeg kan fotografere gjennom, eller noe jeg kan plassere i kantene?)
  • V - Vinkel (hvilken vinkel er den mest interessante, uventede eller gir det beste bildet?)

Se så! Husk M.O.T.I.V. og det vil gå deg godt i fotoverdenen.

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP