3. november 2009

Vi som liker å skyte fly


Dette flyet har jeg skutt. Det tilhører Austrian Airlines og frakter passasjerer

Jeg vokste opp i nærheten av en flyplass, Bardufoss. Kanskje er det derfor jeg har utviklet en fascinasjon for fly. Ofte synes jeg de er vakre. Egentlig skulle jeg ha gjennomført et flyplass-fotograferings-prosjekt. Spesielt fordi jeg fremdeles husker så godt alle "Fotografering forbudt"-skiltene som sto plassert på alle steder der man hadde godt utsyn over rullebane og andre flyplass-anlegg. Nå i morges leste jeg et intervju med en fotograf som har fly som spesialitet, Jeffrey Milstein. Han ligger på ryggen og "skyter" dem i det de er i ferd med å lande. Så arrangerer han bildene på forskjellige kunstferdige måter slik at de nesten ligner leketøysfly satt opp ved siden av hverandre.

Fly må veie masse, likevel har de som regel ingen problemer med å lette selv om de i tillegg til alt metallet må drasse på en masse passasjerer. Det forundrer meg hver gang jeg sitter på. Selv om jeg vet at det finnes en vitenskapelig forklaring, så virker det nesten magisk.


Dette flyet har Clydeorama skutt. Det tilhører det amerikanske forsvaret og frakter våpen.

Noen fly frakter passasjerer, andre fly har andre funksjoner. F-22 er laget for å være usynlig på radar. I buken bærer den våpen. Flyet har en usannsynlig prislapp og er stappet med moderne teknologi. F-22 sin funksjon er å være herre over himmelen i tilfelle krig. Det kommer den til å være. Faktisk ville amerikanerne vært herre over himmelen med de flyene de begynte å utvikle på midten av 60-tallet, så F-22 framstår som en svært kostbar unødvendighet. Men rent estetisk synes jeg det er et utrolig vakkert fly. Nesten en flygende skulptur.

Til min glede oppdaget jeg at Jeffrey Milsteins hjemmeside ønsker besøkende velkommen med buken til ett.

Posted by Picasa

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP