7. august 2010

Notat fra Europa 13: Panoramaforsøk

Som tidligere nevnt dro jeg av gårde på interrail i Europa med minimalt av fotoutstyr. Mitt eneste objektiv var mitt Nikkor 50mm, altså fastobjektiv. Det var noe jeg ikke så sjelden angret på, for mange motiver fortjener enten litt bredde eller høyde. Jeg bestemte meg derfor for å forsøke å ta flere bilder, og deretter sette dem sammen i programvare som er laget for denslags, i dette tilfellet prøveversjonen av Panorama Maker 5 Pro. Resultatene var oppmuntrende. Over: Gold Beach, Normandie, Frankrike. Bildet er et produkt av hele ti enkeltstående fotografier.

Og dette er Reichstag i Berlin, Tyskland. Opprinnelig ti fotografier, her også. Her har det blitt litt skjevt, ser jeg, men hele bygningen framstår på en fin måte uten at man kan se at bildet er satt sammen av flere. Skulle jeg ha rettet opp bildet mer, måtte jeg ha beskåret enda mer (og da hadde jeg for eksempel ikke fått med min kjære datter nede i høyre hjørne...).


Til slutt et stående panorama (heter det panorama da?) fra Praha. Bryllupsfotografering under den berømte astronomiske klokken. Dette er satt sammen av bare tre opprinnelige fotografier.

Konklusjonen min er at dette er litt artig. Dessverre så forminsker programvaren bildene i prøveversjonen, men jeg er likevel fornøyd. De som har Photoshop har allerede muligheten til å gjøre dette, men panoramafunksjon er ikke en del av GIMP enda, i alle fall ikke så vidt jeg vet.

Posted by Picasa

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP