19. august 2010

Kreativt leketøy

Med den nye mobilen fulgte naturligvis et fem megapikslers kamera. Som alle vet holder det i massevis med fem-seks, så det er greit. Det var jo ikke på grunn av kameraet jeg kjøpte mobilen. Men så oppdaget jeg muligheten til å installere ulike applikasjoner på mobilen, og ett av de jeg prøvde helt innledningsvis het Vignette. Det er en serie med filtere til mobilkameraet som gjør at man kan utløse kreativiteten på en artig måte. Der fantes alt fra spesielle portrettfiltere til bleach bypass, men det som lokket meg spesielt, særlig etter å ha vært innom Holga-butikken i Berlin, var filteret med navnet Toy Camera.

Ettersom Vignette i demoversjon bare bruker noen få av de tilgjengelige pikslene, gikk jeg sporenstreks hen og kjøpte fullversjonen, og her er noen av resultatene med innstilling Toy Camera. Litt av poenget er naturligvis at du ikke helt kan styre hvor mye "lys" som "lekker inn" på "filmen" (!), eller fra hvilken side, og det gjør det spennende å ta bilder. Man kan naturligvis argumentere med at å fotografere handler om å kontrollere alt, slik at bildet blir slik man ønsker at det skal bli... og jeg vet ikke helt om jeg er enig i det, men den diskusjonen tar vi en annen gang, ok? Uansett. Det er morsomt å leke. Og bildene kan fort bli temmelige gode.

Jeg liker spesielt godt dette portrettet av bestevennen Per Helge. Man kan ta bilder i svart-hvitt Toy Camera, men her er det påført etterpå. Det gjør at de litt blasse fargene (vintage!) fra det opprinnelige bildet ikke synes, men vignetten er uansett kjempefin. 

Å ta bilder med film og litt dårlige kameraer er litt av en trend, og jeg hiver meg på. Bare at jeg bruker mobilkameraet mitt og Vignette. Det finnes til og med (eller naturligvis) en egen Flickr-gruppe for fotografier tatt med denne applikasjonen. Sjekk dem ut her.

Posted by Picasa

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails

Sist oppdaterte av favorittene

Follow this blog with bloglovin

Follow Notater fra utposten Follow Notater fra utposten

Følgere

Blogglisten Bloggurat

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP